Telegraaf: Mijmeren op tentoonstelling Van den Ende: 'Geen tv zonder Joops idee'

Door Rosanne de Jong

 

HILVERSUM - Hij staat te boek als een van ’s lands meest succesvolle tv- en theaterproducenten: Joop van den Ende. De mediamagnaat blies vrijdag alweer 82 kaarsjes uit, maar zijn werk speelt anno 2024 nog steeds de hoofdrol. Meerdere tv-klassiekers worden uit de mottenballen getrokken, want succesvolle nieuwe formats blijken schaars. Deze trend baart televisie-iconen zorgen. Wat moet de tv ooit zonder Van den Ende?

In een druilerig Hilversum wurmen zich zondag honderden mensen door de ingang van het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid. Het mediamuseum heeft een grote ruimte omgetoverd tot een ’woonkamer’ die volledig in het teken staat van de succesvolle programma’s van mediamagnaat Joop van den Ende.

Henny Huisman en Irene Moors zijn het eens over het succesgeheim van Joop van den Ende: „Hij zocht een personality en bouwde daar een programma omheen.”

Met een grijns op hun gezichten komen Irene Moors (56) en Henny Huisman (72) de ruimte in. Huisman schaterlacht als hij ’het winkeltje’ uit de Mini playbackshow ziet staan. „Man, wat mis ik die tijd.”

Het succes van Van den Ende begon toen hij begin jaren tachtig zijn eigen studiocomplex opende: TV Studio Aalsmeer. Dat bleek een kraamkamer van meerdere televisiehits, zoals de Soundmixshow, Surpriseshow, Ron’s honeymoonquiz, de 1-2-3 show en Wedden dat..?. 

Ook de eerste opnames van Goede tijden, slechte tijden vonden daar plaats. Ondertussen is dat programma de oudste en langstlopende Nederlandse soapserie. „Wist je dat het ontzettend stonk in studio Aalsmeer?”, vraagt Huisman. „Het lag immers tussen de bloemenkassen.” Acteurs Erik de Vogel (62) en Caroline de Bruijn (61) – ook wel bekend als Ludo en Janine uit GTST – knikken bevestigend. „Toen ik dat voor het eerst aan een vriend van mij vertelde, grapte hij: ’er wordt toch ook bagger gemaakt?’”, aldus De Vogel.

Uit de koker van Van den Ende kwamen meer hits, zoals Bassie en Adriaan, Hitbingo, Goudkust en Onderweg naar morgen. Na de fusie in 1994 met John de Mol, werden onder Endemol ook successen als Idols, Big brother en Gooische vrouwen bedacht. Het repertoire van Van den Ende bestond uit kijkcijferhit na kijkcijferhit.

Oude ideeën

Maar vandaag de dag is het niet makkelijk om een dergelijk miljoenenpubliek voor de buis te krijgen. Regelmatig grijpen makers dan ook terug naar oude ideeën. Eind dit jaar lanceert Talpa een nieuw seizoen Gooische vrouwen. Ook wordenOok dat nog! en ziekenhuissoap Medisch centrum west gereanimeerd. Big brother kreeg eind 2021 een nieuw seizoen nadat het eigenlijk in 2007 ’voorgoed zou stoppen’. Hetzelfde geldt voor Idols. Het zangprogramma eindigde in 2008 maar maakte in 2016 en 2017 tóch weer een comeback.

Toen onlangs óók de terugkeer van Te land, ter zee en in de lucht bekend werd, was het volgens komiek André van Duin duidelijk. „Deze tv-trend is niet lang houdbaar, want er is gebrek aan content.” Volgens Huisman pakken tv-makers het tegenwoordig verkeerd aan. „Joop van den Ende zocht een personality en daar bouwde hij een programma omheen. Tegenwoordig zoeken ze eerst een programma, dan pas een gezicht erbij. Dat werkt niet. Ook niet als je oude successen hergebruikt.” Moors vult aan: „Het is inderdaad allemaal heel inwisselbaar. Bij veel programma’s maakt het niet uit wie er staat, vroeger wel.”

Echte talenten

Als deze trend wordt voortgezet zijn over een paar jaar misschien wel alle oude successen hergebruikt, beaamt Huisman. „Maar hopelijk worden er ook nieuwe dingen gemaakt met echte talenten, zoals Irene Moors.”

Lachend voegt Huisman toe: „Maar ik wil natuurlijk wel héél graag dat de Soundmixshow terugkomt. Maar dan wil ik het presenteren!” Zijn voormalig regisseur Bert van der Veer (72) komt naast hem staan en slaat een arm om hem heen: „Er is maar één iemand die de Soundmixshow opnieuw kan doen, en dat ben jij Henny. Leg je dan weer heel Nederland plat zoals in 1988?” De mannen proesten het uit.

 

9e4c773c-d40b-11ee-8d27-0218eaf05005 9e4c773c-d40b-11ee-8d27-0218eaf05005
image image
image image